Aanvraagprocedure nieuwe GLB veel uitgebreider

Datum gepubliceerd: woensdag, 03 augustus 2022 Ga terug naar het overzicht

De aanvraagprocedure voor het nieuwe Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) ziet er aanmerkelijk anders uit dan de huidige procedure. De nieuwe procedure bestaat uit drie stappen.

Stap 1: deelnamemelding
Voorafgaand aan elk aanvraagjaar zal men zich moeten aanmelden voor deelname. Voor het jaar 2023 is aanmelding mogelijk tussen 1 december 2022 en 31 januari 2023. Bij deze aanmelding zullen de volgende zaken doorgegeven moeten worden:

  • (Verwacht) bouwplan (incl. landschapselementen) aanvraagjaar;
  • Voor welke steunregelingen men in aanmerking wil komen (bijv. basispremie, herverdelingssteun, eco-premie, steun jonge landbouwers, vestigingssteun);
  • Welke eco-activiteiten men denkt te gaan uitvoeren.

Stap 2: gecombineerde opgave
Jaarlijks moet uiterlijk 15 mei een Gecombineerde opgave ingediend worden, waarmee onder meer wijzigingen in het bouwplan (nieuwe percelen, ander gewas) worden doorgegeven.

Stap 3: definitieve aanvraag uitbetaling
Jaarlijks zal tussen 15 oktober en 30 november nog een definitieve aanvraag voor uitbetaling ingediend moeten worden. Bij deze aanvraag geeft men aan welke (eco)activiteiten daadwerkelijk zijn uitgevoerd.

Tip              Door de perceelsregistratie steeds actueel te houden, wordt het aanvraagproces vergemakkelijkt. Ook is daarmee beter zicht op of aan de voorwaarden wordt voldaan.